Pelbagai usaha juga boleh dilakukan oleh pihak kerajaan untuk mengekalkan tradisi kaum-kaum di Malaysia. Kerajaan khususnya Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia bertanggungjawab untuk mengadakan aktiviti kebudayaan rakyat Malaysia sekurang-kurangnya sekali dalam setahun untuk memdedahkan kepada rakyat tentang keunikan budaya yang terdapat di Malaysia. Pesta Kebudayaan dan Kesenian boleh diadakan di peringkat negeri, negara mahupun antarabangsa untuk menunjukkan pelbagai aktiviti kebudayaan yang terdapat di Malaysia yang meliputi tarian, muzik, makanan, pakaian dan sebaginya.
Budaya
yang masih diamalkan oleh semua kaum yang terdapat di Malaysia perlulah
dihargai dan diwarisi kerana ia merupakan sebuah tradisi yang unik yang tidak terdapat
dalam kaum-kaum yang lain. Kesemua budaya yang terdapat dalam masyarakat
Malaysia sama ada dari segi kesenian, muzik, adat resam, kepercayaan, bahasa
dan sebagainya haruslah dikekalkan untuk generasi yang akan datang supaya
generasi baru juga turut mengetahui budaya yang telah diamalkan oleh nenek
moyang mereka. Oleh hal yang demikian, peranan semua pihak amatlah diperlukan
supaya segala usaha yang akan dilakukan akan membuahkan hasil yang lumayan dan
menguntungkan semua pihak.
PAKAIAN TRADISIONAL KAUM DI MALAYSIA
PAKAIAN TRADISIONAL KAUM DI MALAYSIA
JENIS PAKAIAN KAUM PEREMPUAN DAN LELAKI MASYARAKAT
MELAYU
BAJU KURUNG
Baju
kurung dianggap popular dan dipakai oleh lelaki dan perempuan. Perbezaannya
terletak pada bahagian kocek iaitu lelaki mempunyai tiga kocek manakala
perempuan mempunyai satu kocek serta perbezaan daripada segi pemakaian.
Pengertian kurung secara tidak langsung telah membawa erti ‘mengurung atau
menutup’ anggota tubuh. Cara ini menepati konsep pakaian cara Melayu setelah kedatangan
Islam, sehinggalah istilah ‘kurung’ diertikan sebagai baju yang selesa dan
longgar, labuh atau panjang. Sehingga disebut dengan berbagai-bagai nama
misalnya ‘baju kurung bernyawa’ walaupun mempunyai pelbagai nama namun baju
kurung telah menampilkan ciri-ciri tersendiri.
BAJU KEBAYA
Baju kebaya yang asal direka labuh
hingga ke paras lutut ataupun lebih. Tangannya panjang dan lebar. Bahagian
badannya mengikut potongan badan dan melebar ke bawah bermula dari bahagian
punggung. Bahagian hadapannya pula berbelah dan berkolar sampai ke kaki baju.
Bahagian yang berbelah ini disemat dengan tiga kerongsang berasingan atau yang
berangkai dengan rantai halus. Kerongsang ini dikenali sebagai ibu dan anak
kerongsang. Kerongsang yang besar dan di atas sekali dipanggil ibu dan dua lagi
yang kecil dan dipakai bawah kerongsang ibu dipanggil anak. Kebaya ada pelbagai gaya. Contohnya
di Selangor, kebayanya tidak berkolar. Di Perak pula lengan kebayanya sangat
lebar berbanding dengan kebaya di negeri-negeri yang lain. Di Pahang pula, baju
kebayanya yang dikenali sebagai baju Riau Pahang mempunyai leher berkolar dan
berkancing seperti baju kurung cekak musang tetapi bahagian hadapannya juga
berbelah seperti baju kebaya yang lain; malah turut dipasangkan kerongsang di
bawah kancingnya yang berbutang itu. Baju kebaya sesuai untuk pakaian
harian dan juga pakaian pengantin. Bagi pakaian harian, baju kebaya sesuai
diperbuat daripada kain kapas dan baldu atau sutera (bagi yang berada) dan
dipadankan dengan kain sarung. Selendang hanya dikenakan apabila keluar rumah.
Bagi pengantin pula, baju kebayanya diperbuat daripada songket dan sepasang
dengan kain sarungnya. Selendangnya juga diperbuat daripada songket.
BAJU MELAYU
Baju
Melayu
merupakan satu panggilan bagi baju tradisional Melayu yang biasa di pakai oleh
golongan lelaki di Malaysia dan negara serantau. Ia biasanya terbahagi kepada
dua jenis utama, iaitu baju Melayu potongan Teluk Belanga dan potongan Cekak
Musang. Baju Melayu Teluk belanga biasanya lebih terkenal di selatan Malaysia sementara
potongan Cekak Musang di kawasan tengah dan utara Malaysia. Potongan tersebut
merujuk kepada cara jahitan pada leher baju tersebut, potongan Cekak Musang
berbentuk seperti leher baju India hanya bahagian penutup atau rumah butangnya
bertindan. Sementara potongan Teluk Belanga pula bahagian lehernya hanya di
jahit secara sulaman. Terdapat berbagai bentuk sulaman yang dipadankan seperti
Mata Lalat, Tulang Belut dan sebagainya. Baju Melayu dijahit dalam dua cara iaitu berpesak atau potongan moden atau
dipanggil potongan Cina. Di mana lengan baju tersebut disambungkan kepada badan
baju.Iaitu secara di sambung terus atau di jahitkan kebahagian lain yang
dinamakan pesak dan kekek. Cara memakai baju juga terdapat perbezaan dimana bagi baju Melayu Teluk Belanga
biasanya sampin dipakai diluar baju, manakala baju Melayu Cekak Musang baju di
dalam sampin.
JENIS BAJU KAUM PEREMPUAN DAN LELAKI MASYARAKAT CINA
SAMFOO
Samfoo membawa maksud 'baju dan
seluar' dalam dialek Kantonis. Samfoo merupakan pakaian harian wanita keturunan
Cina selain dari 'cheong sam'. Ia digemari oleh wanita-wanita separuh umur dan
yang bekerja di ladang, lombong atau di rumah. Samfoo diperbuat daripada kain
nipis yang tidak bercorak atau berbunga halus. Samfoo turut dipakai oleh lelaki
berketurunan Cina tetapi mempunyai sedikit perbezaan dengan samfoo yang dipakai
oleh wanita Cina. Pakaian ini terdiri daripada baju yang longgar dan terbelah
di depan dan berkolar tinggi serta dipakai bersama seluar longgar seperti
seluar baju Melayu. Pakaian ini biasanya diperbuat daripada kain lembut seperti
kain sutera. Pakaian tradisional ini jarang sekali dipakai oleh lelaki
berketurunan Cina di Malaysia.
CHEONGSAM
Cheongsam adalah pakaian wanita dengan ciri-ciri khas Cina
dan menikmati populariti yang berkembang di dunia antarabangsa. Nama "cheongsam", yang bermaksud sim-ply "pakaian panjang",
memasuki kosa kata Bahasa Inggeris dari dialek Negeri Guangdong (Kantonis). Di
bahagian lain negara termasuk Beijing, bagaimanapun, ini dikenali sebagai
"qipao", yang mengandungi sejarah di belakangnya. Ketika kedatangan awal penguasa Manchu ke China yang tepat, mereka mengatur
orang-orang tertentu, terutama Manchu, menjadi "spanduk" (qi) dan
memanggil mereka "orang banner" (qiren), yang kemudian menjadi
longgar atas nama semua Manchu. Para wanita biasanya Manchu mengenakan gaun
one-piece yang, juga, kemudian disebut "qipao" atau "banner
gaun". Walaupun Revolusi tahun 1911 menumbangkan kuasa Qing (Manchu) Wangsa,
gaun wanita selamat dari perubahan politik dan, dengan pemulihan, telah mereka
pakaian tradisional untuk wanita Cina. Mudah dan nyaman untuk dikenakan, cheongsam yang berpadanan dengan latar
belakang perempuan cina adalah seperti leher tinggi, leher tertutup, dan lengan
yang pendek, sedarhana atau panjang, bergantung pada musim dan selera. Gaun itu
kancing di sisi kanan, dengan dada longgar, pinggang pas, dan celah naik dari
sisi, semua yang menggabungkan untuk mematikan bentuk keindahan wanita. Cheongsam ini tidak terlalu rumit untuk membuat. Juga tidak menggunakan bahan
yang terlalu banyak, kerana tidak ada aksesoris seperti ikat pinggang, syal,
ikat pinggang atau hiasan digunakan bersamanya. Selain itu, Cheongsam adalah diperbuat dari bahan yang berbeza dan panjang yang
berbeza-beza, mereka boleh memakainya di acara-acara santai atau formal. Dalam
kedua-dua kes, itu mencipta kesan sederhana dan tenang, keanggunan pesona dan
kerapian.Jadi tidak hairanlah Cheongsam begitu banyak disukai oleh perempuan
tidak hanya Cina tetapi negara asing juga.
JENIS BAJU KAUM PEREMPUAN DAN LELAKI MASYARAKAT INDIA
DHOTI
Dhoti merupakan pakaian untuk kamum
lelaki. Pakaian ini diperbuat daripada kain yang bewarna putih. Kebanyakan
dhoti hanya boleh dilihat di hari perkahwinan sahaja kerana generasi muda hari
ini tidak berminat dengan pakaian tersebut. Dhoti diperbuat daripada lembaran
kain putih yang panjang. Kain tersebut dililit di bahagian pinggang dan diikat
pada celah paha dan kemudian disangkukan pada bahu. Kemudian kain tersebut
dihiasi dengan manik-manik kecil supaya kelihatan menarik. Ada juga dhoti yang
bewarna kuning pudar atau kuning susu. Pakaian ini banyak dipakai oleh golongan
ceti.
SARI
Sari merupakan pakaian untuk kaum
perempuan dan ia adalah pakaian seharian dan turut dipakai pada musim perayaan.
Sari terdiri daripada lembaran kain yang berukuran semeter hingga dua meter
lebar dan panjangnya pula antara lima hingga lima belas meter mengikut saiz
pemakai. Kebanyakan kain sati adalah jarang dan lembut. Sebelum memakai sari,
Si pemakai perlu memakai anak baju yang ketat dan singkat. Kemudian sati dililit
dari pinggan dan diselempang pada bahu kiri. Lilitan pinggang sebanyak tiga
hingga lima kali untuk menguatkan lilitan supaya tidak terurai. Dari segi pemilihan warna,
kebanyakan sari yang dipakai berwarna gelap seperti merah, biru, hijau dan ungu.
Warna-warna ini lebih menarik untuk sari yang dipakai pada musim perayaan.
Pemilihan corak pula adalah mengikut si pemakai. Ada yang lebih suka bercorak
tumbuha-tumbuhan dan ada juga yang lebih suka bercorak haiwan. Untuk menjadikan
si pemakai kelihatan menarik, kebanyakan mereka memilih sari yang mempunyai
pelbagai jenis manik yang berkilat. Ini akan menyerlahkan lagi kecantikan si
pemakainnya. Wala apapun pemilihan warna biasanya dipadankan dengan corak yang
menarik dan sesuai dengan si pemakai.
ALAT MUZIK TRADISIONAL DI MALAYSIA
Alat Muzik Tradisional
Malaysia ini dibangunkan dengan tujuan untuk mewarwarkan kepada masyarakat
sejagat terutama generasi muda. Di samping itu dapat memberi pemahaman lebih
jelas tentang rupa bentuk dan fungsi serta bunyi alat muzik itu.
|
Skop maklumat alat muzik
tradisional ini amatlah terbatas, ianya masih terdapat masa kini dan terus
diterima pakai oleh bangsa di Malaysia.Kami berusaha membangunkan web ini
semungkin yang boleh dan pertambahan maklumat serta paparan artifak yang
menarik akan dikemaskini dari semasa ke semasa.
|
Secara amnya, selain daripada
digunakan untuk menghasilkan berbagai jenis muzik, alat alat muzik ini
merupakan bahan estetika yang penting dalam masyarakat. Ia digunakan sebagai
alat penyebar maklumat, lambang budaya bangsa, alat ritual yang dapat
menghubungkan manusia dengan alam luar biasa(magis) selain dari fungsi utama
sebagai alat hiburan.
JENIS ALAT PERMAINAN TRADISIONAL MASYARAKAT MELAYU |
Kompang ialah sejenis alat
muzik tradisional yang paling popular bagi masyarakat Melayu. Ia
tergolong dalam kumpulan alat muzik gendang. Kulit kompang biasanya diperbuat daripada
kulit kambing. Pada
kebiasaannya, seurat rotan akan diselit dari bahagian belakang antara kulit dan
bingkai kayu bertujuan menengangkan permukaan kompang, bertujuan menguatkan
bunyi kompang. Kini, gelung plastik turut digunakan.
Alat
muzik ini berasal dari dunia Arab dan dipercayai dibawa masuk ke Tanah
Melayu sama ada ketika zaman Kesultanan Melaka oleh pedagang India Muslim, atau
melalui Jawa pada abad ke-13 oleh pedagang Arab.
Kompang biasanya berukuran enam belas inci ukur lilit dan
ditutup dengan kepingan kulit pada sebelah permukaan. Ia mempunyai bukaan cetek
dan dimainkan dengan memegang dengan sebelah tangan sementara dipalu dengan
sebelah tangan yang lain.
Cara memalu kompang ialah
dengan menepuk kulit kompang dengan bahagian jari-jari atau tapak tangan
mengikut rentak. Kompang biasanya dimainkan semasa perarakan, kenduri dan
upacara-upacara tradisi lain. Bunyi yang berlainan
dihasilkan dengan membezakan cara bukaan tapak tangan. Bunyi 'bum' di perolehi
dengan tepukan di sisi kompang dan tapak tangan dikuncup/rapat. Bunyi 'cak' di
perolehi dengan tepukan di tengah kompang dengan jari tangan yang terbuka.
Gong adalah alat muzik
yang kerap digunakan dalam muzik Melayu tradisional. Sebenarnya, gong adalah
sebuah alat muzik yang diperbuat daripada logam dan bunyi yang disuarakan
adalah hasil pukulan tukul. Biasanya, gong digunkan dalam muzik keroncong untuk
dijadikan penanda masa ataupun tempoh rentak.
Rebana ialah sejenis alat muzik
tradisional yang sering dimainkan bagi mengiringi lagu-lagu Melayu. Bagi masyarakat Melayu di negeri Pahang, permainan rebana sangat
popular, terutamanya di kalangan penduduk di sekitar Sungai Pahang.
Tepukan rebana adalah bagi mengiringi lagu-lagu tradisional seperti
indong-indong, burung kenek-kenek, dan pelanduk-pelanduk. Rebana juga sering
dimainkan di pulau JAWA. Selain daripada rebana
bersaiz biasa,
terdapat juga rebana besar yang dimainkan pada hari keraian
begai pertandingan menghasilkan bunyi dan irama yang dikenali sebagai Rebana Ubi.
Gambus
Sejenis gitar bertali 6 dan membengkak di bahagian badannya hampir-hampir separuh bulat. Tali gitar diperbuat dari perut binatang atau loyang yang dipetik dengan kuku tenggiling. Badannya diukir dari sebatang kayu nangka yang berongga di dalamnya. Lehernya ditutup dengan sekeping kayu nipis dan permukaan badannya ditutup dengan kulit kambing atau kulit biawak. Gambus lazimnya dimainkan untuk hiburan persendirian, pemuzik gazal dan muziknya menyerupai tarian Melayu seperti joget dan zapin di Johor. Dipetik seperti bagaimana cara bermain guitar.
Sejenis gitar bertali 6 dan membengkak di bahagian badannya hampir-hampir separuh bulat. Tali gitar diperbuat dari perut binatang atau loyang yang dipetik dengan kuku tenggiling. Badannya diukir dari sebatang kayu nangka yang berongga di dalamnya. Lehernya ditutup dengan sekeping kayu nipis dan permukaan badannya ditutup dengan kulit kambing atau kulit biawak. Gambus lazimnya dimainkan untuk hiburan persendirian, pemuzik gazal dan muziknya menyerupai tarian Melayu seperti joget dan zapin di Johor. Dipetik seperti bagaimana cara bermain guitar.
JENIS ALAT PERMAINAN TRADISIONAL MASYARAKAT INDIA
Dholak ataupun dholaki ialah sebuah alat muzik klasikal India Utara (Hindustan). Ia dimain dengan menggunakan tangan and mudah dipikul oleh pemainya. Bunyi yang dihasilkan oleh dholak berasal daripada hasil pukulan tangan keatas permukaan yang diperbuat daripada kulit haiwan. Dholak biasanya digunakan dalam penghasilan rentak untuk lagu-lagu filem dan sebagainya.
Sitar adalah salah satu jenis alat muzik yang berasal dari Asia Selatan. Alat muzik klasik Hindustan yang menggunakan dawai/tali. Alat muzik ini menggunakan dawai halus bersama dengan dawai biasa dan ruang resonansi menggunakan gourd (sejenis buah-buahan yang dikeringkan dan berongga di dalamnya) sehingga menghasilkan bunyi yang unik. Sitar merupakan alat muzik yang sering digunakan dalam seni muzik klasik hindustan sejak Zaman Pertengahan.
Tempura mempunyai 4 tali. Tiga daripadanya ialah dawai besi waja dan yang satu lagi daripada perunggu. Badannya dibuat daripada kayu nangka. Bentuknya bulat dan belakangnya melengkong. 2 pemulas tali atau pelaras ialah disisi lelehernya dan 2 daripadanya tegak dihadapan. Papan jarinya berbentuk belakang kura-kura. Tali-tali melalui atas kekuda titian tali di tengah-tengah dada. Digunakan dalam muzik vokal dan instrumental India. Untuk mengeluarkan dengung iringan. Dipegang tegak dan dipetik dengan jari-jari sebelah tangan.
Erh-Hu merupakan sejenis alat muzik gesek tradisional China. Erhu bersejarah lama, ia mucul pada destinasi Tang iaitu abad-7 hingga abad-10 dan popular di kawasan penempatan kaum minoroti di sebelah barat laut China pada masa itu. Dalam sejarah perkembangan selama lebih seribu tahun, Erhu selalu dimain sebagai alat muzik irama. Erhu sepanjang 80 sentimeter dan bentuknya ringkas. Selepas tahun 1949, penbuatan, pembaharuan dan persembahan Erhu mendapat kemajuan. Ia boleh dimain solo dan juga boleh dimain sebagai alat muzik irama.
Yangqin atau dikenal sebagai dulsimer
merupakan sejenis alat muzik instrumen pukulan yang sentiasa dimainkan
oleh rakyat China. Suaranya jelas lagi terang. Alat muzik tersebut boleh
digunakan dalam permainan solo, paduan suara atau opera, ia menduduki tempat
penting dalam permainan alat-alat muzik dan orkestra instrumen China.
Alat muzik klasik cina yang lain antaranya.....
RUAN |
SHENG |
DIZI |
GUZHENG |
PERSEMBAHAN CHINESE ORCHESTRA
ALAT PERMAINAN TRADISIONAL KAUM DI MALAYSIA
Permainan tradisional telah berupaya membentuk sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh nenek moyang masyarakat masing-masing. Asas penting yang menjamin kesinambungan permainan tradisional pada masa lalu ialah keseragaman cara hidup nenek moyang kita. Malah sejak dari kecil lagi mereka membiasakan diri dengan keadaan yang demikian. Ada di antara permainan ini yang sekarang tidak dimainkan lagi tetapi hanya diketahui oleh ibu bapa dan datuk nenek kita sahaja. Tetapi ada juga yang masih dimainkan lagi oleh kanak-kanak sehingga hari ini. Di antara permainan itu termasuklah congkak, wau, selambut, sepak raga, gasing, kabaddi, mahjong, dan lain-lain lagi.
JENIS ALAT PERMAINAN TRADISIONAL MASYARAKAT MELAYU
SEPAK RAGA |
Permainan sepak raga telah sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka. Pada
masa itu permainan ini dimainkan oleh golongan bangsawan.Rakyat Biasa juga
menggemari permainan ini. Pada masa sekarang sepak raga lebih dikenali dengan
nama sepak takraw. Ia bukan hanya dimainkan oleh orang Melayu sahaja tetapi
bangsa-bangsa lain, malah telah dikenali di seluruh. Bola sepak raga diperbuat
daripada bilah-bilah rotan yang dianyam bulat seperti raga sebesar isi buah
kelapa dua atau tiga lapis. Permainan ini dimulakan dengan salah seorang pemain
melambung bola kepada rakannya dengan tangan. Rakannya itu akan menimang bola
itu dengan kakinya sekali atau beberapa kali, sebelum menendangnya ke arah
pemain lain. Pemain-pemain yang membentuk lingkungan atau bulatan itu mestilah
bergilir-giliran menimang bola itu dan mengawalnya supaya tidak jatuh ke bumi.
Jika bola itu jatuh, permainan dalam pusingan tersebut ditamatkan.
Batu Seremban juga dikenali sebagai permainan Selambut atau Serembat.
Sering dimainkan di waktu lapang.Permainan ini dimainkan oleh kanak-kanak
perempuan sama ada secara individu atau berpasangan. Ianya dimainkan secara
berkumpulan seramai dua hingga empat orang atau lebih.Biasanya ia menggunakan
guli kaca, biji getah, ketul batu yang kecil atau ketulan-ketulan objek lai
berbentuk bulat. Bilangan yang biasa digunakan sebanyak lima biji. Objek-objek
ini dikenali sebagai buah Dalam bermain Batu Seremban ini terdapat beberapa
peringkat atau cara sambutan buah yang berlainan. Bermula dengan peringkat pertama
yang mudah dengan menggunakan sebiji buah yang dinamakan sebagai buah satu
hinggalah kepadaperingkat lebih tinggi atau peringkat yang teratas dinamakan
buah tujuh.
Congkak merupakan sejenis permainan tradisional Melayu. Permainan ini telah wujud sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi, tetapi tidak pasti asalnya, samada pengaruh luar telah datang bersama pedagang atau sememangnya telah dicipta oleh orang Melayu ketika itu. Permainan congkak dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab, bergantung kepada teori mana yang anda percayai. Bagaimanapun, bukti tertua yang dijumpai oleh cari gali purba yang dibiayai oleh Persatuan National Geographic menjumpai kepingan batu kapur yang mempunyai dua liang selari bertarikh semenjak 5000 hingga 7000 SM di masa kini Jordan.
CARA PERMAINAN GASING
JENIS ALAT PERMAINAN TRADISIONAL MASYARAKAT INDIACongkak merupakan sejenis permainan tradisional Melayu. Permainan ini telah wujud sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi, tetapi tidak pasti asalnya, samada pengaruh luar telah datang bersama pedagang atau sememangnya telah dicipta oleh orang Melayu ketika itu. Permainan congkak dipercayai berasal daripada dunia Afrika atau Arab, bergantung kepada teori mana yang anda percayai. Bagaimanapun, bukti tertua yang dijumpai oleh cari gali purba yang dibiayai oleh Persatuan National Geographic menjumpai kepingan batu kapur yang mempunyai dua liang selari bertarikh semenjak 5000 hingga 7000 SM di masa kini Jordan.
Gasing merupakan
sejenis permainan yang boleh berputar pada
paksinya, sambil mengimbang pada satu titik. Gasing merupakan permainan
tradisional orang-orang Melayusejak dahulu lagi.
Biasanya dimainkan selepas musim menuai. Permainan gasing dipertandingkan
antara kampung. Pemenang dikira berdasarkan tempoh masa gasing mampu berputar. Gasing dibuat daripada kayu bebaru, kemuning, merbau, rambai, durian atau kundang.
Kayu tersebut akan ditakik-takik dan dikikis sehingga menjadi bentuk
gasing. Tali gasing dibuat daripada kulit pokok bebaru. Tapi sekarang tali
gasing dibuat daripada tali nilon. Panjang tali gasing biasanya bergantung
kepada panjang tangan seseorang. Biasanya 1 meter panjang. Minyak kelapa
digunakan untuk melicinkan pergerakan tali gasing.
CARA PERMAINAN GASING
Kho-kho merupakan satu
permainan tradisional yang popular di kalangan kaum India. Permainan yang
berasal dari Maharashtra ini pada mulanya dimainkan menggunakan kereta kuda.
Kebanyakan ahli sejarah India mengatakan bahawa Kho-Kho merupakan hasil
pengubahsuaian daripada satu permainan 'Lari dan kejar' di mana seorang pemain
akan berlari dan mengejar serta menyentuh pemain lain. Permainan kho-kho ini
memerlukan kecergasan fizikal pemain serta pergerakan yang fleksibel untuk
megelak peserta-peserta lain.
JENIS ALAT PERMAINAN TRADISIONAL MASYARAKAT CINA
Yo-yo cina ialah permainan dari China yang
mempunyai dua cakera yang sama saiz yang dihubungkan oleh gandar yang panjang.
Yo-yo cina akan sentiasa berpusing pada tali yang diikat pada dua batang kayu
kecil. Pemain akan memegang hujung kedua-dua kayu dan mengimbangi yo-yo
daripada jatuh. Permainan ini dikenal pasti telah wujud sejak Dinasti Ming
sekitar tahun 1386 hingga tahun 1644 selepas Masihi. Yo-yo cina tradisional
dibuat daripada buluh, dimana ianya mudah patah dan tidak sesuai untuk
aksi-aksi lasak. Sesetangah yo-yo cina dimasukkan alat yang menghasilkan bunyi
apabila dipusingkan dengan laju. Bunyi ini membolehkan pemainnya mengimbangi
kelajuan yo-yo cina.
Xiangqi merupakan sebuah permainan papan cina yang dimainkan oleh dua
orang pemain. Xiangqi berada dalam keluarga yang sama dengan catur. Xiangqi
bentuk kini berasal dari China, oleh itu ianya digelar sebagai Catur Cina.
Permainan ini didapati telah mula dimainkan seawal abad ke-4 selepas Masihi di
China. Xiangqi merupakan salah satu permainan papan yang paling popular di
dunia. Ciri-ciri yang unik termasuklah pergerakan unik pao (meriam), peraturan
yang melarang panglima (seperti "raja" dalam catur) daripada bertemu
dalam garisan yang sama, serta "sungai" dan "istana" yang
mengehadkan pergerakan sesetengah buah catur.
Go ialah permainan berpapan yang dimainkan oleh dua orang. Go juga
dikenali sebagai wéiqí di dalam bahasa China. Permainan ini kaya dengan
strategi yang kompleks tetapi hanya mempunyai undang-undang permainan yang
mudah. Go hanya menggunakan biji-biji berwarna hitam dan putih.
Aktiviti Pengukuhan
1.
Cikgu
Remi memakai ________________.
3.
______________
sejenis permainan tradisional.
4. _____________ ini sungguh cantik.
Betulkan ejaan dan tanda baca ayat-ayat di bawah.
1.
permainan yoyo cina berasal dari negara cina
2.
baju melayu ialah
pakayan tradisional kaum
lelaki melayu
3.
kompang ialah sejenis alat muzik tradisional melayu
4.
sari dan dhotiialah pakaian tradisional kaum india
5.
lelaki iban memakai baju kurung ketika menari tarian ngajat
Nice and creative. I like it very much.
ReplyDeleteThanks for sharing. Appreciate it.
ReplyDeleteText with picture and song; really interesting! Like it so much!
ReplyDeleteBlog yang bagus. Teruskan usaha.
ReplyDeleteBagus blog anda...
ReplyDeletei like ur blog.
ReplyDeleteBlog cikgu sungguh bagus dan menarik perhatian saya. Terus berusaha...
ReplyDeleteGood Job, Liaw!!
ReplyDeleteSatu persembahan yang menarik dengan susunan yang kemas dan gambar yang jelas.
Dapat menambah pengetahuan dan pemahaman ke atas "1 M'sia".
^.^
Nice blog! Keep it up!
ReplyDeleteNice. well done.
ReplyDeleteFantastic ~!!!!!! well done !!!
ReplyDeletevery useful information....
ReplyDeleteBlog yang creatif dan lain daripada yang lain,taniah!
ReplyDeletethanks for sharing...... ur information is very clear n useful.....tq my fren
ReplyDeleteWell done, keep it up.
ReplyDeletePenerangan yang jelas bersertakan gambar-gambar yang menarik. Bagus sekali, teruskan usaha.^^
ReplyDeleteNice, thanks for sharing...
ReplyDeleteTahniah, blog anda telah terhasil. Terus usaha !
ReplyDeletepenerangan sangat jelas dan gambar juga menarik!
ReplyDelete